Na lekcji fizyki nauczyciel ogrzewał nad płomieniem palnika papierowy kubek z wodą. Woda zaczęła wrzeć, ale papier się nie zapalił. Nauczyciel wyjaśnił, że papier ulega zapłonowi, gdy nagrzeje się do temperatury ok. 230°C. Ponieważ woda w kubku ma zawsze nie więcej niż 100°C, cały czas chłodzi papier i nie pozwala mu się zapalić. Dodał też, że papier rozgrzany do temperatury powyżej 230°C ulegnie zapłonowi nawet bez kontaktu ze źródłem ognia.
Dwoje uczniów ma wątpliwości.
- Marek podejrzewa, że nauczyciel użył specjalnego, niepalnego rodzaju papieru.
- Kasia uważa, że płomień jest niezbędny, aby papier się zapalił.
Nauczyciel poprosił klasę o zaplanowanie doświadczeń, których wyniki przekonają Kasię i Marka. Na następnej lekcji przeprowadzono zaproponowane przez uczniów eksperymenty. Oto ich wyniki:
- Pusty, identyczny jak poprzednio kubek umieszczono nad płomieniem. Zapalił się.
- Kartkę papieru przedarto na pół. Jedną część spalono nad płomieniem, a z drugiej wykonano naczynie, napełniono je wodą i umieszczono nad płomieniem − naczynie nie zapaliło się.
- Kartkę z zeszytu umieszczono na płycie kuchenki elektrycznej nagrzanej do temperatury ok. 500°C. Papier zapalił się.
- Papierowy kubek z wodą wstawiono do kuchenki mikrofalowej i podgrzewano, aż woda zaczęła wrzeć. Kubek nie zapalił się.
Które eksperymenty obalają hipotezę Marka, a które Kasi?
Eksperyment | Czy jego wynik obala hipotezę | |
Marka (I) | Kasi (II) | |
A. | ||
B. | ||
C. | ||
D. |
Odpowiedź, podstawa programowa i omówienie zadania można znaleźć w linku.
Zamieszczone powyżej zadanie pochodzi z Bazy Narzędzi Dydaktycznych Instytutu Badań Edukacyjnych.